Staden Lund har under en längre tid marknadsfört sig som idéernas stad och nu funderar den nya näringslivschefen i kommunen Per Persson på om man ska byta fokus för Lund. Han vill byta fokus på Lund
Jag tycker att idéernas stad är en bra slogan och att man ska köra vidare på det. Men man måste skapa legitimitet för det och se till att verkligen knyta varumärket Lund med idéer. Det finns ett vanligt begrepp inom författarskap ”show, don’t tell” vilket handlar om att du inte ska berätta handlingen utan visa den för läsaren. Samma metod borde Per och hans team lägga sitt krut på. Att berätta för världen att Idéernas stad är Lund kommer man inte långt med utan man måste visa det med handlingar i allt som har med staden att göra. Per nämner redan ett par åtgärder i artikeln och här kommer ett par spontana förslag.
- Stadsbilden – När turister och besökare går runt i staden så ska de konstant mötas av tankar som ”Oj, vilken kreativ lösning det gjort här” ”Vilken annorlunda lösning här” mm. När de lämnar lund ska deras tankar vara fulla av kreativa lösning och idéer
- Boende – Få boende i staden att få utlopp för sina idéer. Anordna evenemang, tävlingar mm där boende får vara med och lyfta fram sina idéer. Ta till vara på, hylla och lyft fram personer/företag/föreningar med många idéer.
- Mässor/evenemang – Annordna mängder av mässor/evenemang med idéer som fokus
- Forum – Skapa forum/mötesplatser där idéer från lunds olika arenor (industri, skola, kultur mm) kan korsbefruktas
- Entreprenörskap – Hjälp och uppmana människor att gå vidare med deras idéer
Det finns massor av sätt att visa omvärlden att Lund är en stad där idéer föds och har du några så hör gärna av dig till mig eller kontakta Lunds kommun direkt.
Så Per behåll namnet på Lund men visa innebörden av det för omvärlden. ”Show, dont tell”